dinsdag 20 mei 2014

Het huis en de mensen, ‘mijn gezin’


Veel mensen wonen in een traditioneel Parmirhuis. Het meeste leven spelt zich nu hoofdzakelijk buitenaf. In huis is geen stromend water, het water wordt in allerlei plastic jerrycans en emmers gehaald bij tappunten. Warm water moet zelf gemaakt worden. Koken gebeurd op elektrische comfortjes. Tandenpoetsen buiten achter een muurtje. De wc zal ik hier buiten beschouwing laten. Het huis kent een aantal kamers waar in elke kamer verhogingen zijn,waar men op slaapt. De matrassen worden elke avond te voorschijn gehaald. Alle gezinsleden slapen bij elkaar op zo’n verhoging. De middelste kamer wordt hoofdzakelijk gebruikt in de winter, hier wordt een kachel bijgezet voor de noodzakelijke verwarming ‘s winters. Momenteel slapen ze in wat ik maar noem de lente / herfstkamer, waar ook de televisie een plaats heeft gekregen. In de zomer slapen ze dan op zo’ n verhoging in de open lucht.

onze buitenkeuken

Na 8 dagen wordt het maar weer eens tijd voor een grote schoonmaak beurt er wordt voor mij een afspraak gemaakt en ik vertrek met mijn plastictas naar Badhuis 3. Een klein en troosteloos betonnen gebouwtje in de tuin van een dorpsgenoot binnen ziet er nog desolater uit maar er komt warm en koud water uit de kraan.

“ Mijn” gezin woont met een moeder, een dochter waarvan de man in Moskou werkt, Yurkul en zijn vrouw, een dochtertje van 2 waarvan de moeder in de hoofdstad Dusbhane woont en een neef waarvan recent de vader is overleden. Een bontgezelschap van familierelaties waarbij ik mij afvraag hoelang dat goed zal gaan ik Nederland.
Het eten is van het eenvoudige soort en vaak eentonig, benieuwd hoeveel ik zal afvallen gedurende deze weken. Brood wordt droger en droger, dopen  in de thee of  toegevoegd aan de soep vindt het als nog zijn bestemming. Worstje bij het ontbijt. Soms een gebakken ei of 2.Koffie is niet populair, af en toe is er een compot-drank. Vaak is er soep met aardappelen, beetje ui, soort spliterwten erbij, gesnipperd bosuitje, afgemaakt met beetje peterselie met soms een stukje kip. Thee is voor mij hier de belangrijkste drank, waarvan ik in de loop van de dag het gebruik probeer te verminderen gezien het grote aantal bezoeken aan de ‘toilet’ in de nacht. ‘s Avonds kijken we naar de Russische televisie
De groentetuin is vrouwenwerk, hier worden de tomaten geplant

1 opmerking:

angelique ten Cate zei

Wat een prachtige ervaring . Geniet ervan ik blijf je volgen. Nog even vol houden groetjes uit Lochem