maandag 2 juni 2014

Water Users Organization, mijn werkplek


Na de eerder al beschreven kennismakings-gesprekken ben ik toegevoegd aan het team van de Water Users Organization. Een klein team van 3 personen die de verdeling van water en verschillende projecten rondom water van de grond probeert te tillen. Voorwaar een opdracht met alleen uitdagingen. Een organisatie zonder enige vorm van gezag. De dorpsbewoners dragen niet altijd de penningen af waardoor projecten niet altijd van de grond komen. Water is toch van de natuur waarom dan verdelen en ervoor betalen. Ook hebben ze liever geen watermeter om de afname te registreren. Hoeveel water is er eigenlijk beschikb
mijn kantoor

 


aar om tot een eerlijke verdeling komen, een verdeelschema dat na ‘vaststelling’ flexibel wordt gebuikt. Zomaar wat punten.
Aan mij de eer ideeën aan te leveren. Veel ideeën passeren de revue, sommige lijken wel iets. In een gesprek met de dorpsvertegenwoordigers blijkt dat ze hun bijdrage wel willen betalen maar het wordt niet ‘opgehaald’.
Nog zo’n vraag , wat mijn ideeën zijn over de communicatie naar de bewoners en de kwaliteit van de organisatie. Hoe is dat te verbeteren en hoe kan het vertrouwen van de mensen in de organisatie verbeterd worden. In een vastgesteld document (Strategic Plan 2013-2018) staat dat het met dat vertrouwen niet erg goed gesteld is. Complexe vraagstukken waar de eerst zorgzame overheid is vertrokken en de huidige zich niet geroepen voelt om de vragen en problemen op te lossen.
Graag zien ze mijn bevindingen en ideeën in een presentatie, die ik op een later tijdstip zal hopen te geven.
Toch blijft het werkaanbod een heikel punt, waar ik mijzelf onzeker bij voel.

Om toch wat werk binnen te halen stel ik voor een cursus Microsoft Office, Russisch versie te verzorgen, De kennis van de medewerkers gaat hier niet verder dan lettertypen.Het lijkt een goed idee misschien komt het er nog van.
Dan maar wat anders, ze vragen me of ik voor een dorp van 16 huishoudens een principe tekening voor het waterleidingsysteem kan maken. Aftakkingen, huisaansluitingen incl. watermeter en aftapkranen. Gelukkig weet ik iets meer van de teken mogelijkheden in Exel (Russian version) want daarin zal het toch moeten gebeuren. Na een eerste schets ga ik aan de gang, Het resultaat wordt met instemming begroet.
Daarna een situatietekening van een irrigatie-lijn uit de Panji – rivier. Pompen, leidingen, flensen, reservoirs, aftapkranen en overkluizing ook dit alles zal een plaats krijgen.

Geen opmerkingen: