maandag 2 juni 2014

“Grote Parmir Tour door de Wakhan Corridor” slot


Zoals de weersverandering zich al liet aanzien is er op de omliggende bergen sneeuw bijgevallen, 's morgens zitten de ruiten onder een laagje ijs, krabben dus.
Jim en Claudine reizen vanaf Alichoor samen verder naar Mugrab en dan verder door naar Kirgizië en Mongolië. Zij gebruiken deze dag als rustdag en hebben wel wat kleding die gewassen moet worden.
nogmaals Alichoor
Marion en ik beleven vandaag het slotstuk van deze tour en zullen met onze Toyota Landcruiser terug naar Khorog rijden, 120 km in ongeveer 5 uur. We nemen afscheid, wensen elkaar een goede reis en rijden via de Parmir Highway terug naar Khorog. Slecht af en toe komen we een vrachtwagen tegen die op weg is naar China. ‘ Goede’ stukken Highway worden afgewisseld met heeeeeel slechte.


Zo slecht zelfs dat ik onderweg de chauffeur een halt moet roepen omdat mijn ontbijt een weg naar buiten zoekt, een zaak van wagenziekte maakt zich meester van mij. Na de korte stop vervolgen we onze weg naar de warmwaterbronnen van Jelondy. Een uit de Sovjettijd bestaand sanatorium waar we ons tegoed doen aan het zeer warme water van de bronnen. 


Ik wordt naar een zwembadje, van zo’n 6 bij 10 meter begeleid, wat al lang over zijn houdbaarheidsdatum heen is. Kleedkastjes zonder deuren, tegels kapot, roestafzettingen op de muren, maar het water is warm. Na afloop gebruiken we in het restaurant de soep voordat we het laatste deel van onze reis voortzetten.

Zo keren we enige uren later terug in Khorog en melden op het toeristenbureau een goede reis gehad te hebben met veel ervaringen.
Met een lokale bus maken we het slot van deze reis naar ons huis.



1 opmerking:

Commundo zei

Jan wat een geweldig herkenbaar verhaal en mooi en met veel humor beschreven. Ik was er in 2012... ach ja wij Nederlanders laten ons niet zo snel afschrikken. Goeie vlucht en we praten na.